Trudna sytuacja gospodarcza coraz bardziej doskwiera konsumentom jak również przedsiębiorstwom. Jednak nie każda branża odczuwa recesję w tym samym stopniu. Dużo zależy od sytuacji finansowej firmy, poziomu zadłużenia, uzyskiwanych marż, a także branży w której działa firma. Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat tego jakie branże mogą bardziej, a jakie mniej odczuwać spowolnienie gospodarcze i co decyduje o sukcesie firm, które dobrze sobie radzą bez względu na sytuację ekonomiczną całego kraju. 

Czy moje produkty i usługi są potrzebne moim klientom bez względu na to jak wygląda ich sytuacja finansowa?

O odporności firmy na dekoniunkturę w dużej mierze decyduje, to czym się zajmuje i jaka jest elastyczność klientów w nabywaniu danego produktu lub usługi. Istnieje grupa zakupów z których bardzo trudno jest nam zrezygnować nawet pomimo trudności finansowych:
  • Utrzymanie mieszkania.
  • Usługi księgowe.
  • Usługi telekomunikacyjne.
  • Podstawowe produkty spożywcze.
  • Ubezpieczenie samochodu. 
Jeżeli prowadzony przez nas biznes mieści się w jednym z powyższych obszarów, to mamy z pewnością większe szanse na przetrwanie dekoniunktury. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy bezpieczni, ponieważ najczęściej produkty i usługi podstawowe wiążą się z niską marżą, która może podlegać dodatkowej presji w wyników rosnących kosztów w firmie. I choć naszym klientem trudno będzie zrezygnować z naszych produktów i usług, to mogą zacząć szukać tańszych substytutów, a napływ nowych klientów znacząco zwolni.

To na czym najwięcej zarabia się w dobrych czasach, najszybciej traci w okresie dekoniunktury

Po drugiej stronie stoją produkty i usługi, które generują wysokie marże i wiążą się z rozwojem, inwestowaniem i spełnianiem marzeń i celów. Ta kategoria w czasie recesji będzie bardzo szybko tracić, a konsumenci zaczną cięcia budżetowe, od rzeczy, które choć miłe, nie są niezbędne. Wśród branż, które mogą najbardziej tracić w trudniejszych gospodarczo czasach, można wymienić m.in.:

  • Branża meblarska i wykończenie wnętrz.
  • Budownictwo i deweloperzy.
  • Gastronomia.
Jeżeli wydatek nie jest niezbędny, to konsumenci, ale również firmy mogą zdecydować się na cięcie kosztów. Z remontem czy wyjściem do restauracji łatwiej się wstrzymać niż z zapłaceniem za ubezpieczenie samochodu. 

To w jakiej branży działamy nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na odporność firmy

Choć sektor w którym działamy dużo mówi o tym jak bardzo nasza firma jest odporna na kryzys, to jednak nie przesądza o tym, czy poradzimy sobie lub nie w trudnych czasach. Oprócz branży warto zwrócić również uwagę na kilka elementów naszego biznesu:
  • Czy zbudowaliśmy w firmie poduszkę finansową będącą zabezpieczeniem na trudne czasy?
  • Cykl należności i zobowiązań. Warto zadbać o większe zasoby gotówki poprzez przesuniecie terminów płatności u dostawców i jednocześnie szybsze ściąganie należności od klientów.
  • Czy nasi klienci do nas wracają, zapewniając większą przewidywalność biznesu, a tym samym zmniejszając koszty ciągłego poszukiwania nowych klientów?
Warto również przeanalizować strukturę kosztów pod kątem możliwych oszczędności. W czasach wysokich stóp procentowych powinniśmy przede wszystkim zadbać o optymalizację kosztów obsługi zobowiązań, dlatego warto rozważyć konsolidację kredytów. W tej kwestii możesz uzyskać pomoc specjalistów Bankeo kontaktując się z nami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.