Pogarszająca się sytuacja gospodarcza zmusza coraz więcej firm do wdrożenia planów oszczędnościowych, które pozwolą przejść przez recesję suchą stopą. Warto jednak pamiętać, że nie każdy koszt jest zły, a oszczędzanie powinno się koncentrować na eliminowaniu lub minimalizowaniu wydatków, które nie pogorszą sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. 

Błędy popełniane przez przedsiębiorców podczas cięcia kosztów

Błędne decyzje wiążą się nie tylko z poszczególnymi kategoriami kosztów, ale również ze sposobem podejścia do samego procesu ograniczania wydatków w formie.
  • Cięcie kosztów w chaosie - przyczyną jest zazwyczaj zbyt późne rozpoczęcie procesu naprawczego firmowej struktury kosztów. Gdy zaczyna się palić grunt pod nogami, przedsiębiorca podejmuje szybkie decyzje bez dokładnej analizy. 
  • Opóźnianie decyzji o cięciu kosztów - odwlekanie trudnych decyzji leży w ludzkiej naturze i nie inaczej jest w przypadku cięcia firmowych kosztów. Przedsiębiorca do końca łudzi się, że ograniczanie wydatków nie będzie potrzebne, a sytuacja finansowa firmy sama się unormuje.
  • Oszczędności, które w dłuższej perspektywie podniosą koszty w innym miejscu. Przykładem może być zlecenie części prac na zewnątrz lub znalezienie tańszych podwykonawców bez dokładnej weryfikacji jakości wykonywanych prac. Pozorne oszczędności mogą się przełożyć na dodatkowe koszty napraw, a nawet konieczności ponownego wykonania zleconych prac.
  • Cięcie kosztów, które przynoszą klientów - więcej o tym w dalszej części artykułu.
  • Zwalnianie dobrych pracowników o których odzyskanie będzie bardzo trudno gdy poprawi się sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Niestety ograniczanie zatrudnienia jest w wielu przypadkach niezbędnym elementem procesu naprawczego, ale zawsze warto sytuację każdego pracownika rozpatrzyć indywidualnie przez pryzmat potencjalnych przyszłych kosztów zatrudnienia i przeszkolenia nowego pracownika na miejsce zwolnionego. Gdy problemy są przejściowe, warto zatrzymać najlepszych ludzi, o ile to możliwe. 
  • Kierowanie się emocjami - to nigdy nie jest dobre podejście, a w przypadku decyzji finansowych, które mogą zaważyć na przyszłości firmy, skutki podejmowania decyzji w emocjach mogą być opłakane i przynieść odwrotny skutek do zamierzonego.

Nie ograniczaj wydatków, które wpływają na zwiększenie przychodów

Jednym z pierwszych wydatków o których pomyśli wielu przedsiębiorców podczas przygotowania planu oszczędnościowego, są wydatki marketingowe. O ile nasz marketing jest dobrze przemyślany i generuje efekty, to jest to bardzo zły ruch, ponieważ może wyciąć ważne źródło przychodów. Dlatego analizując każdy z wydatków musimy zweryfikować jaki ma wpływ na generowanie przychodów przez naszą firmę. Istnieje jednak szereg kosztów, które bez większych obaw możemy zminimalizować lub całkowicie wyeliminować z naszego budżetu firmowego.

Usługi i produkty bez których nasza firma może się obejść

Wiele wydatków w firmowych budżetach to usługi powtarzalne, które pojawiły się w naszej firmie w dobrych czasach. Abonamenty za dodatkowe usługi których w pełni nie wykorzystujemy np. różnego rodzaju raporty, oprogramowanie itp. to pierwsze pozycje które warto wyeliminować z naszego budżetu. Istnieje również szereg wydatków, które są niezbędne, jak np. księgowość, ale możemy znaleźć innego dostawcę lub wynegocjować w obecnym lepsze warunki.

Konsolidacja kredytów - mądre oszczędzanie na kosztach bankowych

Jeżeli Twoja Firma posiada kredyty, ale nie wpadła jeszcze w poważne tarapaty uniemożliwiające zaciąganie nowych zobowiązań finansowych, warto przeanalizować możliwość skonsolidowania obecnych kredytów. Wydłużenie okresu kredytowania oraz wynegocjowanie lepszego oprocentowania może sprawić, że firma uniknie bolesnego cięcia kosztów. Jeżeli zobowiązania kredytowe Twojej Firmy zaczynają Cię przytłaczać i rozważasz konsolidacje to koniecznie skontaktuj się z nami na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.