Rynek sprzedaży online przeżywa w ostatnich latach prawdziwy rozkwit, a 2020 rok przyniósł przyspieszenie trendu zgodnie z którym nabywcy coraz częściej kupują online. Wymusiło to na wielu przedsiębiorcach konieczność potraktowania internetu jako ważnego kanału dystrybucji. Sklep internetowy to rodzaj biznesu, który może uruchomić zarówno osoba lub przedsiębiorstwo z dużym kapitałem jak i osoba dysponująca mniejszymi możliwościami finansowymi. Istnieje wiele sposobów na ograniczenie kosztów początkowych, jak np. dropshipping który sprawia, że właściciel sklepu nie musi inwestować w stany magazynowe.

Takie rozwiązanie ma jednak swoje minusy, a optymalnym rozwiązaniem jest posiadanie własnych stanów magazynowych. Przyspiesza to proces kompletacji zamówień oraz pozwala na zaoferowanie unikatowych produktów. Niestety utrzymywanie stanów magazynowych wymaga poniesienia znaczących kosztów na zakup towaru. W tym artykule dowiesz się jakie możliwości finansowania rozwoju mają właściciele sklepów internetowych i czy kredyt dla sklepu internetowego to dobre rozwiązanie.

Kredyt dla sklepu internetowego

Najpopularniejszą formą finansowania zewnętrznego jest kredyt bankowy. Właściciel sklepu internetowego ma takie same szanse na uzyskanie kredytu w banku jak przedstawiciele innych rodzajów biznesu. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że tempo rozwoju rynku handlu online sprawia, że banki coraz przychylniej patrzą na rozwijające się sklepy internetowe. Dzięki temu właściciel takiego biznesu online może liczyć w niektórych bankach na naprawdę dobre warunki finansowania. Zanim jednak przedsiębiorca złoży wnioski w bankach, warto się zastanowić, jaki produkt bankowy będzie optymalnym rozwiązaniem. 
  • Kredyt inwestycyjny będzie optymalnym rozwiązaniem gdy zamierzamy wyskalować działalność sklepu np. poprzez uruchomienie większego magazynu lub wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych.
  • Kredyt obrotowy zapewni bieżące finansowanie zatowarowania. W wielu branżach jak np. rowery, zabawki czy odzież może występować mniejsza lub większa sezonowość. Gdy nadchodzą święta lub zbliża się sezon rowerowy, warto być przygotowanym na wzmożony popyt. Brak finansowania na sezonowe zwiększenie stanów magazynowych może pozbawić sklep możliwości osiągnięcia ponadprzeciętnych zysków. 
Sklepy internetowe z którymi współpracujemy, najczęściej decydują się na kredyty obrotowe, które umożliwiają zapewnienie optymalnych stanów magazynowych oraz zwiększanie ich w miarę rosnącego sezonowo popytu. 

Kredyt dla sklepu internetowego na preferencyjnych warunkach

Istnieją możliwości uatrakcyjnienia warunków finansowania dla sklepu internetowego. Wśród nich warto wymienić, chociażby programy prowadzone przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Właściciele sklepów internetowych zainteresowani kredytem bankowym mogą skorzystać z dodatkowych gwarancji de minimis lub COSME. Gwarancje BGK dają korzyści w kilku wymiarach.
  • Obniżenie marży banku, dzięki dodatkowemu zabezpieczeniu poprzez gwarancje BGK.
  • Niższa prowizja za udzielenie kredytu.
  • Wydłużony okres kredytowania.
  • Dostępne wyższe kwoty kredytowania w porównaniu z kredytami bez gwarancji BGK.
Co istotne, aby uzyskać taką gwarancję, nie ma potrzeby specjalnie wybierać się do Banku Gospodarstwa Krajowego. Wszystkie procedury można załatwić bezpośrednio w banku kredytującym.

Finansowanie dostaw, leasing i kredyt kupiecki

Sklepy internetowe mają również możliwość pozyskania finansowania zewnętrznego w inny sposób niż poprzez kredyt bankowy. Jedną z dostępnych na rynku możliwości jest usługa finansowania dostaw oferowana przez firmy faktoringowe. W niektórych przypadkach takie rozwiązanie może się wiązać z uproszczonymi procedurami. Ma ono jednak kilka wad.
  • Wyższe koszty niż w przypadku kredytu bankowego.
  • Firmy faktoringowe oferujące finansowanie dostaw nie zapewnią finansowania zakupu każdego towaru, dokładnie badają, co jest kupowane i czy mają szanse szybko odzyskać pieniądze zamrożone w towarze.
  • Jeżeli towar nie sprzeda się umówionym czasie, to firma faktoringowa i tak będzie oczekiwała od sklepu internetowego spłacenia zadłużenia i to w znacznie krótszym czasie niż odbywa się to zazwyczaj w przypadku kredytu bankowego. 
Kolejną możliwością jest leasing. Jednak ze względu na swoją charakterystykę nie zapewnia finansowania najważniejszego wydatku w każdym sklepie internetowym, czyli zatowarowania. Leasing pomoże sfinansować oprogramowanie, zakup samochodu dostawczego czy wyposażenia magazynu. 

Najtańszym w wielu przypadkach będzie kredyt kupiecki, czyli po prostu wydłużony termin płatności oferowany przez dostawcę towaru. Niestety nie każdy producent czy hurtownik zgodzi się długo czekać na płatność. Zazwyczaj terminy płatności są 7 lub 14 - dniowe i dostępne dopiero po kilku zamówieniach przedpłaconych. Wydłużony termin płatności zabiera również możliwość negocjowania lepszych cen, co w konkurencyjnych branżach może być istotne dla osiągnięcia zysku. 

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz rozwinąć swoją działalność, ale brakuje Ci finansowania? Napisz na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i sprawdźmy, co możemy dla Ciebie zrobić.