Dopóki firma zarabia, nie zastanawiamy się nad tym jaką uzyskuje rentowność. W czasach wysokiej inflacji i spowolnienia gospodarczego warto zacząć przywiązywać większą wagę do zarządzania finansami w tym mierzenia rentowności naszego biznesu. Z tego artykułu dowiesz się jakie są najpopularniejsze wskaźniki rentowności, co nam powie każdy z nich oraz jak je obliczać.

Zalety liczenia rentowności

Poznanie rentowności naszego biznesu pozwala nam podejmować bardziej trafne decyzje. Co ważne nie należy ograniczać się jedynie do policzenia ogólnej rentowności firmy, ponieważ może być to mylący wynik. Zazwyczaj firmy świadczą wiele usług, sprzedają różne produkty i obsługują wielu klientów. 

Może się okazać, że choć jako firma osiągamy satysfakcjonujący poziom rentowności, to są projekty lub usługi których realizacja nie jest dla nas rentowna, co obniża całościowy wynik firmy, który po prostu mógłby być znacznie lepszy. Dlatego warto obliczać rentowność na kilku poziomach:
  • Rentowność całej firmy.
  • Rentowność poszczególnych typów usług/kategorii produktowych w naszej ofercie.
  • Rentowność klientów lub grup klientów.
  • Rentowność projektów/zleceń.

Czy brak rentowności jest zawsze negatywny dla firmy?

Choć powinniśmy dążyć do osiągnięcia dodatniego wyniku rentowności na każdym z elementów działalności, to istnieją sytuację, gdy brak rentowności nie jest jednoznacznie negatywnym zjawiskiem. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy inwestujemy w rozwój, np. uruchamiając nowy zakład produkcyjny, czy punkt usługowy. W pierwszej fazie dominują nakłady inwestycyjne, ale nie tylko. Nowe przedsięwzięcia dopiero po pewnym czasie osiągają swoją docelową efektywność.

Nie można jednak w nieskończoność uzasadniać braku rentowności, inwestowaniem w rozwój. Każdy projekt inwestycyjny powinien być dobrze policzony i mieć przynajmniej wstępnie oszacowany planowany czas osiągnięcia progu rentowności.

Rentowność aktywów (ROA)

Wskaźnik rentowności aktywów dotyczy majątku firmy. W dużym uproszczeniu pokazuje, jak firma wykorzystuje swój majątek (nieruchomości, maszyny, ale też wartości niematerialne i prawne) do wypracowania zysków. Do obliczenia aktywów posłuży nam bilans przedsiębiorstwa. Znając ich wartość oraz osiągnięte zyski, możemy obliczyć rentowność aktywów. 

Rentowność sprzedaży (ROS)

ROS pokazuje jaki procent przychodów pozostaje do dyspozycji przedsiębiorstwa po odliczeniu wszystkich kosztów i podatków.

Rentowność kapitału (ROE)

Wskaźnik ROE pozwala obliczyć procent zysku przypadający na kapitał własny przedsiębiorstwa. Wykorzystywanie przez firmę finansowania zewnętrznego spowoduje znaczące zwiększenie rentowności kapitału, ponieważ firma potrzebuje mniejszego kapitału własnego do zrealizowania inwestycji.

Zwrot z inwestycji (ROI)

ROI to wskaźnik najprostszy w zrozumieniu, ponieważ pokazuje procentową efektywność zaangażowanego kapitału niezależnie od źródła jego pochodzenia. Jeżeli firma jest w stanie osiągać znacząco wyższy zwrot z inwestycji niż koszt kapitału zewnętrznego (np. kredytu firmowego), może w znaczący sposób wyskalować swoją działalność bez konieczności posiadania dużego kapitału własnego. 

Jeżeli szukasz sposobu na zwiększenie skali działalności, a Twój biznes już teraz osiągać satysfakcjonujące zwroty z inwestycji, to kredyt firmowy udzielony na atrakcyjnych warunkach może pomóc szybciej zrealizować założone cele. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej na temat dostępnych form finansowania: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
\